Historia remontu jachtu typu Silhuette MK II, konstrukcji Roberta Tuckera

Jacht wykonany w Augustowie w 1978 roku na zlecenie klubu żeglarskiego FSO Żerań w Warszawie.

Jacht zakupiony 1993 roku od byłego członka klubu na Żeraniu. Konstrukcja bardzo dzielna na fali, cechą charakterystyczną jest to, że maszt nie posiada salingów. Bardzo popularny w Anglii, gdzie istnieją organizacje zrzeszające członków-właścicieli tego typu jachtu.

Historia remontu jachtu typu Silhuette MK II, konstrukcji Roberta TuckeraZdjęcie pochodzi z 1995 roku, prace przed sezonem nawigacyjnym…szlifowanie, lakierowanie.

Historia remontu jachtu typu Silhuette MK II, konstrukcji Roberta TuckeraFoto z jednego ze zlotów Oltimerów w Wilkasach

W 2005 roku została pojęta decyzja o remoncie generalnym, po rozebraniu poszycia udało mi się ułożyć elementy w jedną całość. Wyglądem przypomina Zommbii…

Historia remontu jachtu typu Silhuette MK II, konstrukcji Roberta TuckeraNajwiększym problemem okazało się utrzymanie oryginalnego kształtu oraz utrzymanie odpowiedniej temperatury podczas klejenia

Historia remontu jachtu typu Silhuette MK II, konstrukcji Roberta TuckeraPrzygotowania do wymiany poszycia dna oraz burt jachtu. Użycie sklejki o wodoodpornym kleju pozwoli na bardzo trwałe połączenie i wzmocnienie jachtu.

Historia remontu jachtu typu Silhuette MK II, konstrukcji Roberta TuckeraW trakcie remontu okazało się, że istnieje możliwość powiększenia powierzchni użytkowej jachtu. Została przedłużona rufa o prawie 70 cm.

mk-6

Do klejenia poszycia został sprowadzony niezwykły klej Cascamite, zaprojektowany do robót szkutniczych w latach 50. Do proszku dodajemy tylko wodę…wodę z Jeziora Mikołajskiego.

mk-7

Bez elektronarzędzi ani rusz…a powstaje …prawie nowy jacht.

mk-8

mk-9Po przygotowaniu prawej burty przyszedł czas na lewą. Te same czynności…ten sam klej i woda z Jeziora Mikołajskiego

mk-10Po uzyskaniu zatwierdzenia przez szkutnika poszycia dna przyszedł czas na pokład i kabinę
mk-11Dopasowanie grodzi rufowej to docinanie, aż do wymaganego wymiaru

mk-12Odbudowa kabiny przy dobrej organizacji pracy

mk-13 mk-14
Najważniejsza jest proporcja i ergonomia i utrzymanie kształtu

mk-15Po uzyskaniu boazerii świerkowej w kl I. zacząłem poszywać pokład aby pięknie wyglądał od wewnątrz.

mk-16

Zabezpieczenia komory silnika substancją antygrzybiczną

mk-17

Kabina i mesa to miejsca gdzie, żeglarze piszą swoje wiersze i piosenki

mk-18 70 % czasu na Mazurach spędza się na zewnątrz w kokpicie, dlatego musi być wygodnie mk-19Sklejka użyta do odbudowy została zamówiona w Piszu

mk-20Kabina jachtu musiała dostać wzmocnienia, do których będzie doklejane poszycie

mk-21 mk-22
Nie raz trzeba odczekać nawet dwa tygodnie, by materiał uzyskał swoją wytrzymałość

mk-23Jacht został przygotowany do wyciągnięcia z hali, na którą skończyła się dzierżawa.

To wszystko są koszty, jakie trzeba uwzględnić przy planowaniu wydatków. Jacht jest przygotowany do kolejnego sezonu i pływa po Mazurskim Cudzie Natury.