Ratujmy Dezety

Yacht Klub Polski Olsztyn od 2003 roku uczestniczy w realizacji hasła RATUJMY DEZETY, wymyślonego przez redaktora Marka Słodownika z czasopisma „Żagle”. Od 2005 roku uczestniczymy w budowie i remontach jachtu typu DZ. Konstrukcja pochodzi z początku XX wieku. Zaprojektowana do szkolenia marynarzy flot wojennej i handlowej. Będzie to historia budowy jednostki wyprodukowanej przez Stocznię JANMOR z Głowna pod Łodzią.

1

Plany są dostępne w Internecie na stronach MarineKutter II

dz-2Jacht został przygotowany do klejenia balastu dz-3Przed sklejeniem trzeba przygotować elementy do których nie ma dostępu pod pokładem

dz-4Specjalistyczne narzędzia do ustalenia poziomów i wymiarów wewnętrznych

dz-5Pokład wspiera się na grodziach, daje możliwość zintegrowania jachtu jako całości dz-6Przygotowania do sklejenia pokładu z dnem łodzi, niezwykle pracochłonne i dokładne.

dz-7Do sklejenia użyliśmy ok. 300 ścisków stolarskich oraz pomysłowe rozwiązania techniczne

dz-8W budowie jachtów najważniejsza jest precyzja i dokładność, wycinanie dulek to niezwykle czasochłonna czynność. dz-9DZ to łodzie wiosłowo-żaglowe wiosło opieramy o dulkę odlaną z aluminium.

dz-10Maszty i drzewca wykonujmy tak jak przed wiekami z drewna sosnowego. Drewno pochodzi z gór i ma prawie 150 lat.

dz-11

Bom i gafle należało obrobić ręcznie, przy pomocy struga, około 1000 przejść, aż do uzyskania żądanego kształtu.

dz-12

Wszystkie okucia wykonane zostały ze stali nierdzewnej o pożądanym kształcie

dz-13

Ster do Dezety wykonujemy ze specjalnej sklejki o grubości 40 mm

dz-14

Weryfikacja dokumentacji pomaga, żeby nie przeoczyć najistotniejszych elementów konstrukcyjnych

dz-15

Na mistrzostwach Polski w Klasie DZ jachty przeze mnie budowane nie schodzą z pudła …

Udokumentowane i opisane szeroko w Internecie. Znakomite spędzanie czasu dla wielu osób.